2018. június 14. 11:07 - Zöld Intézmény

Elektromos autók használtan

Az elektromos autók terjedése mára egyértelművé vált, azonban sajnos még mindig elég sok kompromisszummal járnak. Második autónak viszont tökéletesek, sőt, ha valaki csak városban járkál, akár első számú gépként is lehet rájuk gondolni. De milyen opciók vannak jelenleg?

  

Renault Zoe

A Reanult kisautója teljesen elektromos hajtással érkezik, kétféle motorral. A kisebbik akkupakk és motor nagyjából 180 kilométeres hatótávval, míg a nagyobb Q90-es akár 340 km-es hatótávval is kapható. Ez a kis aranyos autó jelenleg nagyjából 4 millió forintba kerül használtan, 3 évvel a háta mögött. Ez persze nagyon sok pénz egy olyan kocsiért, amivel limitálva van a távolság, amit megtehetünk, de ha belegondolunk, hogy Budapest fele menet már Kecskeméten is van gyorstöltő, amivel 30-40 perc alatt 80%-ra tölthetjük az akksikat, máris nem olyan vészes a dolog. A Zoe belsőtere igen visszafogott, sehol nem látni rajta nagyon kényes felületeket vagy drága anyagokat. Egy jól kitalált, minimalista kisautó érzetét kelti, mint ahogy az is. Külsőre nem olyan jellegzetes és új, mint a soron következő német, de azért jellegzetes és látványos jármű. Magyarország egyik talán legismertebb elektronautája is csinált róla egy videót, íme:

BMW i3

A BMW sem maradhatott ki az elektromos autókat gyártó vállalatok sorából és nem is akármivel álltak elő! Az i3 egy nagyon futurisztikus kinézetű városi gép lett, ami rejtett hátsó ajtajaival igazából kupés kinézetet kapott, ám pont az említett ajtók miatt még praktikus is. Erről az autóról fontos tudni, hogy a cég teljesen a fenntarthatóság és újrahasznosítás jegyében készítette a járművet, tehát nem csak az elektromos motor "zöld" benne, hanem a felhasznált anyagok is. Hatótáv terén a 33 kWh-s akkupakk nagyjából 220 kilométert tud, ami egészen jónak mondható. Természetesen a német jelvény az áron is sokat dob, itt a használt, nagyjából 4-5 éves kocsik 6-6,5 millió forintnál indulnak. Ez már annyira nem mondható barátinak, de a Zoenál sokkal agilisabb, sportosabb gépet kapunk a pénzünkért (igaz, kisebb hatótávval). Handrás tulajdonosi szemmel tud az autóról nyilatkozni, íme az egyik ilyen videója:

Nissan Leaf

A Leaf a legnagyobb számban eladott elektromos autó a világon, ami jól mutatja, hogy mennyire sikerült eltalálnia a Nissannak ezt a modellt. Az első generációs gép kinézetre sokaknak nem tetszik, mivel kicsit békaszerű orrot és furcsán csapott feneket kapott, ám az elvitathatatlan, hogy egyedi forma lett. Mindenképpen meg kell említeni azt is, hogy az itt felsoroltak közül ez a legolcsóbb autó, hiszen használtan már 3,5 millió forintért a miénk lehet egy szép példány. Az autó belül nagyon tágas, 5 ember is belefér, bár a hosszú utakon azért annyira nem lesz a hátul ülőknek kényelmes. A hatótáv tekintetében nagyon fontos megemlíteni, hogy az eddigi autókkal szemben a Nissannak nincs akku hűtési és fűtési egysége, így a levegőztetésük illetve egyenletes hőmérsékleten tartásuk nem igazán megoldott. Azonban így is 180-200 kilométereket meg lehet tenni a kocsival, aminek elegáns, furutisztikus beltere űthajós érzésű vezetést biztosít.

 

Fiat 500e

A Fiat kisautója a retro vonalra és az olaszos életérzésre épít. Nagyjából 4-4,5 milliós használt árával a kis versenyünk középmezőnyében kap helyet, hatótáv terén viszont sajnos igen alul marad. A kis olasz ugyanis nagyjából 150 kilométert tud megtenni egy töltéssel, és társaival szemben nem lehet gyorstöltőre csatlakoztatni, ami a visszatankolás idejét is igen-igen meglódítja. Ezek ellenére azonban városba nagyon jó megoldás lehet, mivel aprócska termetéhez az elektromos motorok nyomatéka olyan jól illik, mint pörkölthöz a nokedli! Egy hihetetlenül vicces, sportos, mosolygós vezetési élményt nyújt, úgy érezheti magát az ember, mint egy pulikutya a terelt juhok között. 

 

Ezek lennének tehát azok az autók, amiket a teljes elektromos hajtás nagyon jó városi gépekké varázsol. Minimálisan ingázásra is alkalmasak, illetve kis tervezéssel akár az egész országot be lehet velük szelni keresztül-kasul. Nem szabad elfelejteni, hogy ezekkel a járművekkel nem csak a benzinen spórolunk, hanem a szervizelésen is: nincsen olajcsere, a visszatöltés miatt kevésbé kopnak a fékek és egyéb ilyen praktikus dolgok vannak, amik miatt a jövő elektromos. Van esetleg olyan autó, amit nem említettünk? Ti melyiket vennétek?

 

Szólj hozzá!
2018. június 13. 14:40 - Zöld Intézmény

Elon Musk ismét színpadra állt

És az meg van, hogy Musk kiáll a színpadra, beszél kb. 1,5 órát és máris közel 10%-ot emelkednek a Tesla részvényei? Mert bizony ez történt nem is olyan régen. A féléves értékelő kapcsán ugyanis a cég elnöke és vezérigazgatója beszámolt a részvényeseknek, akik bizony sokszor nagy örömmel hallgatták.

 

Bejelentésre kerültek az új modellek, amiket igazából már — egy kivételével — láthattunk élőben is, hiszen a Roadster 2.0 és a Tesla Semi is ismerős, sőt már rendelhető is. Itt annyit elárult Musk, hogy a bemutatás óta fejlesztettek a két autón nem is keveset, a hatótávok is növekedtek.

A Model Y azonban eddig még csak fantomképeken volt látható, mostmár egy tervezett bemutatójának időpontját is megtudtunk: 2019 márciusa. Ezt követően azt is elárulta Elon, hogy a Model X kistestvérét várhatóan 2 év múlva lehet majd kézhez kapni — bár a Tesla esetében ezekkel a kijelentésekkel érdemes óvatosan bánni az eddigiekből kiindulva.

A Roadster 2.0 esetében 2 féle opció közül lehet majd választani. Az egyik a bemutatott alap modell, a másik pedig az úgynevezett SpaceX Option Package. Erről pontos számokat nem tudtunk meg, azonban ha belegondolunk, hogy az alapmodell gyorsulása 2 másodperc alatt lesz (0-100 km/h-ra), akkor gondoljunk csak bele, mit tud majd az opcionális csomaggal felfejlesztett autó.  

Musk elmondta, hogy a Roadsterrel az a céljuk, hogy bebizonyítsák a világnak, hogy az elektromos autók minden szempontból jobbak a belsőégésű motoros társaknál. Reméljük, hogy sikerrel járnak ezen célukkal és hamarosan itthon is az egyre növekvő számú elektromos autók mellett a Teslák is egyre gyakoribbak lesznek. 

Szólj hozzá!