2016. március 10. 10:53 - Zöld Intézmény

Hogyan fogunk közlekedni? Így!

Amióta az emberiség elindult a civilizált fejlődés útján, a szállító járművek fontossága napról napra csak nőtt. A kerék felfedezése után a postakocsik, vonatok után következett az autó. Az első automobilok óta több milliárd motorizált négykerekű gördült le gyártósorokról és kezdte meg működését az életben. Ezeknek nagyrésze már valahol vagy újrahasznosítva pihen, vagy épp egy roncstelepen várja az elkerülhetetlen véget.

12ford_model-t_1.jpg

A "boldog energiabőség" korában nem jelentettek problémát a nagy, erős, éhes motorok, melyek úgy elnyelték a benzint és a levegőt, mint egy feketelyuk. Természetesen ki ne szeretné, ahogy felbőg egy V12-es motor, vagy épp ahogy kinéz egy klasszikus Mustang?! 

Ám sajnos már nem azt a kort éljük, mikor nem veszünk tudomást a Föld légkörében okozott problémákról. Elmúlt az az időszak, amikor azt hitte az emberiség, hogy neki mindent szabad. Be kellett látnunk, hogy egyes erőforrások végesek és ha nem kezdünk el alternatívákat keresni, nagy bajok leszünk. 

A tömegközlekedés terén a megoldás egyszerű és kézenfekvő volt: olyan járművek kellenek, melyek a kötött pályán olyan energia felhasználásával képesek működni, mely nem fosszilis eredetű. Ez pedig leginkább az elektromos áram, amit napelemek segítségével egyre nagyobb mennyiségben képesek vagyunk előállítani. A trolik, villamosok elterjedése így igencsak érthető és szerethető következménye a fejlődésnek. De mi van, ha nekünk nem csak bizonyos vonalakon kell mozogni?

 

Ekkor jön a képbe az autó korszerűsítésének problémája. Erre is számtalan megoldás létezik: hibrid, hidrogén hajtású, elektromos hajtású és még talán az LPG üzeműek is valamilyen szinten ide sorolhatók, bár ha persze jobban belegondolunk rájövünk, hogy ez is eléggé környezetszennyező, így ezt hagyjuk is. Nézzük meg, hogy a többi opció mit is jelent:

 

Hibrid

A hibrid hajtású járművek lényege, hogy kétféle motor képes az autót megmozdítani. Egy benzines (vagy épp diesel-es) motor mellett található elektromos motorból is legalább egy. Ezen technológiának előnye, hogy városi közlekedésnél, illetve ameddig az akkumulátorokban van elegendő energia, addig teljesen elektromos hajtással haladhatunk. Ám akkor sem kell aggódni, ha véletlen a töltöttségi szint lecsökken, hisz ekkor a másik erőmű lép életbe és az autó előrejuttatása mellett arra is fordít energiát, hogy az akkumulátorokat feltöltse. 

Hidrogén

A hidrogénes technológia még eléggé gyerek cipőben jár. A BMW a legnagyobb autógyártó, aki kísérletezik ilyesféle megoldással, ám problematikus a dolog. Nagyon-nagyon magasak a költségek, amik egy ilyen típus előállításánál felmerülnek, és az egyéb alternatívák sokkal jobb eredményeket mutatnak egyelőre. Persze lehet, hogy ezen technológia kiaknázásában rejlik a fenntarthatóság kulcsa, ám én személy szerint kicsit szkeptikus vagyok ilyen téren. 

 

Elektromos

Az elektromos autók nagyrészt városi közlekedésre lettek tervezve. Ahhoz, hogy minél nagyobb hatótávolságot érjenek el, a gyártók kicsi, kompakt, városi kivitelben képzelik el járműveiket. Erre remek példa lehet a BMW i3-as szériája vagy épp a Nissan Leaf és társai: egyikben sem tudnánk elmenni nyaralni sehova, de arra, hogy a városban szaladgáljunk és ügyeket intézzünk, arra tökéletes. 

bmw_i3_frontansicht_14_september_2013_frankfurt.jpg

De nem kell azt hinni, hogy a sebesség szerelmeseinek nem készül semmivel a jövő. A Fisker Karma névre hallgató gépezete például motorhang mellett nem kis gyorsulási mutatókat tudhat magáénak. Ez az autó egy érdekes koncepció, ugyanis az elektromos motor töltését egy diesel generátor látja el, ami nincs kapcsolatban a kerekekkel, így a neki legmegfelelőbb üzemi hőmérsékleten és fordulatszámon pöröghet egészen addig, míg szükséges. 

fisker-karma-motion-2-1500x991.jpg

És persze ki ne hallott volna az "őrült fizikus" nevét viselő amerikai autógyárról, akinek egyik tulajdonosa a szupergazdag "zseni", Elon Musk. A Tesla elektromos autói ötvözik a luxust, a sebességet és az innovációt. Az enyhén szólva is fejlett akkumulátoroknak köszönhetően ez a gépcsoda a bizonyíték rá, hogy nem kell egy elektromos autónak városon belüli cirkálónak lennie. Az immár 3 típust gyártó vállalat (Roadster, Model S, Model X) úgy robbant be a piacra, mint egy üstökös a sötét égre.

lead5-2012-tesla-model-s-fd-1347337015.jpg

Legújabb elképzelésüket, a Model X-et 2015-ben mutatták be és már a bemutató másnapján annyi előrendelést kaptak, hogy azóta sem tudták azokat mind teljesíteni. A merész, sportosan elegáns külsejével és falkon szárnyakhoz hasonlóan nyíló hátsó ajtókkal megáldott gépezet 7 személy szállítására alkalmas. 

tesla_model_x_vin0002_trimmed.jpg

Elektromos autók terén tehát egyelőre nem is kérdés, hogy ki a piacok ura. Azonban megeshet, hogy a Tesla K+F-re költött dollár milliárdjainak jelentősége hamarosan elillan, ugyanis a 2016-os genfi autómániások mekkájában egy olyan technológia került bemutatásra, mely alapjaiban rengetheti meg az egész ipart. 

Ez pedig nem más, mint a Quant

A TotalCar összefoglalója a technológiáról, röviden:

A svájci-német cég ötlete mögött a tulajdonos/feltaláló Nunzio La Vecchia szabadalma áll. Az általa kitalált nanoFlowCell nevű töltéstároló egység nem akkuban, nem is hidrogéntartályban tartja az áramot, hanem két, ellentétes töltöttségű elektrolitot (fémek vizes sóoldatait) tartalmazó tartályban. A folyadékok nem használódnak el, áram bevitelével újra meg újra hasznosíthatók, de ha valamiért mégsincs már rájuk szükség, annyira ártalmatlanok, hogy akár a lefolyóba is lehet önteni őket.

A trükk, hogy ezek az elektrolitok előre feltölthetők (vettek már autóakkut boltban, és töltötték fel otthon az előkészített savat úgy, hogy rögtön használni lehetett az akkut? Na, az így készül), s emiatt úgy tankolhatók, mint ma a benzin vagy a gázolaj, csak arra kell figyelni, hogy a fáradt elektrolitot ki kell szivattyúzni az egyik oldalon, hogy a másikon a friss bemehessen. Az elektrolitnak pedig sokkal jobb a töltéstároló-képessége, mint bármilyen ma ismert akkumulátornak, de a hidrogént is felül tudja múlni. Az elérhető hatótáv? Ezer kilométert rebesget a sajtókommüniké... Ráadásul itt még az akku-élettartam sem lebeg Damoklész kardjaként a tulajdonos feje felett, mert csak szuperkondenzátorok vannak benne, amik azért sokkal olcsóbbak, mint a Li-Po cellamezők. Egyszerűen csodás.

 

 

Bár ez a technológia még sajnos eléggé az elején jár a fejlesztéseknek, szerintem nagyon sokan vagyunk olyanok, akik szeretnék, hogy működjön és igazak legyenek a leírtak. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldintezmeny.blog.hu/api/trackback/id/tr898447706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.