2016. október 13. 14:35 - Zöld Intézmény

Elektromos autók piaca

Az elektromos autók manapság még itthon nem tartoznak a hétköznapi járművek közé, de már egy-két darabot felfedezhetünk, ha járjuk az utakat. Külföldön már más a helyzet, ott bizony mind a hibrid, mind a teljesen elektromos gépcsodák is nagyon kelendőek. Ha Magyarországon szeretnénk környezetbarát autót mit tehetünk? Íme:

 

Ha most a szokásos hibrid vonalat nem említjük —amiben ugye a Prius az, ami talán a legismertebb— és csak az elektromos kocsikat nézzük már akkor is egész szép listából válogathatunk. Tény, hogy elég mélyen a zsebünkbe kell nyúlni ahhoz, hogy egy ilyen volánja mögül hallgathatjuk a motor duruzsolásának teljes hiányát. 

Kezdjük a sort a Nissan Leaf nevezető kisautójával, aminél éppen most lépett nagyot a gyártó és szüntette meg az alap modellnek számító akksicsomagot, igaz, így a hatótávolság jelentősen javult, azonban az ár is majdnem 20%-kal magasabb. Egyébként egy nagyon jól kinéző —bár tudom, ez relatív, de valljuk be, nem egy csúnya gép— városi cirkálóról beszélhetünk. Az ára azonban tényleg elég borsosnak tekinthető, hiszen 9 millió forintnál kezdődik. 

Azonban a Nissan olcsónak számít a BMW 7 Limousine eDrive mellett, aminek 17 millió forintnál kezdődik az ára. Persze tudom, hogy teljesen más felszereltségről, kényelmi szintről és megjelenésről beszélünk, hiszen a német cég ezen óriás cápája ha akarjuk teljes némaságban képes elvinni minket A-ból akár X-be is. 

Felmerül a kérdés: megéri egyáltalán ilyen autót venni?! Környezetvédelmi szempontokból természetesen meg. Viszont ha azt nézzük, hogy elért-e már odáig a technológia, hogy olcsóbb, gazdaságosabb fenntartani egy elektromos autót, akkor szerintem a válasz egyértelműen nem. Sajnos Magyarország még nem készült fel az ilyen irányú változásokra, nincs meg a szükséges infrastruktúra. Ám ez nem jelenti azt, hogy nem tudunk már egészen jó áron olyan autót venni, ami gazdaságos, környezetbarát és szép is. Ha csak az új autókat nézzük ott van mindjárt a Citroen C4 Cactus, ami egy forradalmi autónak tekinthető, hiszen számtalan olyan dolog található benne/rajta, ami újnak, szokatlannak mondható: légzsákok az ajtó külső oldlán, hogy védje a festést az esetleges fallal vagy másik autóval történő koccanásoktól, az első ülés gyakorlatilag egy pad, nincs külön választva a kettő, és hasonlók. Mindezek mellett a gép nem csúnya, mint azt az alábbi kép is mutatja. És az ára is egészen baráti 3,5 millió körül kezdődik.

Ha már itt tartunk érdemes megemlítni azt is, hogy számtalan gazdaságos autót találhat az ember a használt piacon is. A jó öreg diesel-ek még szerintem hatótáv-gazdaságosság arányban bőven verik a hibrid és az elektromos autókat is, ráadásul számomra még mindig kicsit elképzelhetetlen úgy autózni, hogy nem hallatszik motorhang. De mint tudjuk, 10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt az is, hogy egy mai laptopok erejével versengő telefon legyen a zsebünkben, így ki tudja.... 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldintezmeny.blog.hu/api/trackback/id/tr5111802219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árva Gabriella · http://travelbug.blog.hu/ 2016.10.14. 11:01:18

Az, hogy egy autó gazdaságos, nemcsak rajta múlik (igen sok függ attól hogyan vezetik). Én számos olyan véleményt hallottam már, hogy az elektromos autó nem egyértelmûen környezetbarát. Ezt állítani olcsó reklámfogás.

fifibá55 2016.10.14. 15:18:14

Senki sem a környezetbarát volta miatt vesz villanyautót, hanem a hozzákapcsolódó anyagi/jogszabályi előnyök miatt.

2016.10.15. 09:09:36

Akkor éri majd meg, ha max egymillióval lesz drágább egy villanygép, mint egy diesel vagy max 2 millióval drágább, mint egy egyenértékű benzines.

Jelen pillanatban viszont az a helyzet, hogy :

- + 4 millió Forint, ha a Leafről beszélünk és akkor még az nem egy komplett családi autó. 4 millióból elautózok 150.000 km-t és akkor még a villanyossal egy km-t sem mentem.
- nincs infrastruktúra
- egy töltéssel nem tudok megtenni 800 km-t (mint a diesellel egy tankolással)
- egy töltés nem 4 perc, hanem még gyorstöltővel is 10-szer annyi.
- télen csökken a hatótáv, ha fűteni is akarom az autót

Szóval várjunk még ezzel egy kicsit, míg lejjebb megy az ára! Elhiszem, hogy németek meg osztrákok kifizetik az árát, mert hú de zöld, de kőkemény anyagi körülmények szólnak ellene.