2018. április 13. 14:50 - Zöld Intézmény

A világ legokosabb autója

Elérkeztünk abba a korba, amikor a technológia már van olyan fejlett, hogy rengeteg dolgot a gépek csinálnak, viszont még nincs annyira nagy előnye, hogy félnünk kellene Schwarzeneggertől, aki terminátor formájában visszatér a jövőből. Gondoljunk csak bele, hogy mi az, ami a legtöbb ember életében jelen van, sokan imádják, azonban rengetegen csak szükséges dologként kezelik.  

Igen, a vezetésre gondoltam. És mióta a Tesla autói a piacon vannak, nem kell igazából félni attól, hogy annak is vezetni kell, aki nem szeret, de az amerikai gyártó gépeivel még nem is tartunk ott. Helyesen az előző mondat úgy hangzik, hogy az amerikai gyártó gépei nem tartanak még ott, hiszen a franciák már igen!

A videóban látható a Renault Symbioz, ami egy level 4-es önvezetési értékkel rendelkezik, ezzel jelenleg a világ legönállóbb autója, akármennyire is hangzik ez furcsán. Láthatjuk azt is, hogy a vezetőnek itt már nem kell a forgalomra figyelnie, nyugodtan nézelődhet és csinálhatja azt, amit akar. Kiderül az is, hogy a jogszabályi környezet még nem áll készen az ilyen járművek fogadására, ezért az anyósülésen helyet foglal egy technikus, aki be tud avatkozni, ha szükséges.  

Emellett elmondják, hogy jelenleg úgy van engedélyezve az autó tesztelése, hogy egy kísérőautó követi őket állandó jelleggel, hogy ha valami baj lenne, próbálja azt enyhíteni. Gondolok itt olyanra, hogy például vészfékez a robot vagy hasonlók.

 

Maga az autó nagyon menő és számomra kicsit félelmetes is, hiszen tudom, hogy a gépek sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudnak reagálni, mint az emberek, viszont nekünk van az, ami a robotoknak (egyelőre) hiány: józan ítélőképesség. Több ilyen esetben felmerült már olyan kérdéskör, hogy hogyan is fog dönteni egy számítógép-vezérelt autó, amikor választania kell, hogy egy csapat óvodást vagy egy idős embert kell veszélybe sodornia. Durván hangzik, az igaz, és valószínűleg az emberek többségének soha nem lesz (és ne is legyen) ilyen döntési kényszere, de azért érdemes elgondolkodni rajta....

De visszakanyarodva az eredeti témánkhoz: a franciák megcsinálták! Ilyen szintű önvezető képességű autóból ez az egy létezik jelenleg, így gratulálunk a fejlesztőknek, és sok sikert a riválisoknak!

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldintezmeny.blog.hu/api/trackback/id/tr2813783068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arabok balrol 2018.04.15. 00:10:48

na az még bebaszna egy francia fosban átadni ja volánt a gépnek LoL

É2I 2018.04.15. 07:28:42

" Ilyen szintű önvezető képességű autó" Amíg a szint "ilyen", no meg, hogy fhanszia inkább közlekedjen a sivatagban, ne emberek közt.
Mindig ráncolom a homlokom, amikor kiderül, hogy rajtunk tesztelnek mindenféle fost, aztán amikor baj van, akkor gyorsan visszavonnak, leállnak, ....sajnálkoznak, stb.
Félreértés ne essék, nem vagyok a technika ellensége, sőt!, de elég gáz már mára, hogy nem tudod "mi esik a fejedre".

" Emellett elmondják, hogy jelenleg úgy van engedélyezve az autó tesztelése, hogy egy kísérőautó követi őket állandó jelleggel, hogy ha valami baj lenne, próbálja azt enyhíteni"

Ergo összekanalazza a maradványokat, hogy a konkurencia ne tudjon lopni, anyát, apát meg átadja egy szemeteszsákban. Vagy hogy is? ....Duma turistáknak...

2018.04.15. 07:37:28

Immár 45.000 km-t mentem a jelenlegi autómmal, ami viszonylag magas fokú önvezetési képességekkel is rendelkezik:
- adaptív tempomat
- sávtartó elektronika
- ráfutásérzékelő
- valamint vészfékezik, ha valamihez túl nagy sebességgel közeledsz (ez utóbbi kimondottan túlérzékeny és idegesítő)

Egyikre sem merem 100%-ban rábízni magam, mert rendszeresen meggyőznek arról, hogy tévesen működnek.

A biztos utas 2018.04.15. 07:53:49

@abcdefghijklmm: 100%-ban vajon mikor lehet rabizni magunkat ilyenekre? Sok ido az meg. Legutobbi hir szerint eleg durvan meghalt a gyalogos, akit elutott egy ilyen csodaauto.

Ken Adams79 2018.04.15. 09:01:51

@A biztos utas:
100% azok fogják magukat rábizni, akik ebbe nőttek bele, akik nem tudják, hogy egykor ezeket mi, emberek iranyitottuk vagy akik jobban bíznak benne, mint magukban.
Egyébként szerintem sokkal biztonságosabb az onvezeto autó, csak ha van a forgalomban 9 onvezeto és 1 ember által vezetett, addig mindig benne lesz a pakliban a hibazasi lehetőség.
Illetve nem az a kérdés, hogy az óvodáscsoport és az idős bácsika közül kit választ, hanem hogy az óvodáscsoport és az idős bácsika és az autókban ülök közül kit választ.
Mert ki akar olyan autót, ami vészhelyzetben nem a saját életét menti meg?

Botond Koller 2018.04.15. 09:36:50

@A biztos utas: talán nézd meg az esetről közzétett videót. Töksötét úton lépett ki a jóember fekete ruhában az erkező autó elé. 100-ból 100 emberi sofőr elütötte volna. Egy valamivel fejlettebb önvezető rendszernek talán lett volna esélye észrevenni.

Medgar 2018.04.15. 09:56:46

@Botond Koller: Talán gondolkodj egy kicsit. A hozzád hasonlók egy szarminőségű alacsony dinamikájú felvétel alapján nyilvánítanak véleményt. Ezzel szemben az emberi szemmmel nagy valószínűséggel érzékelthető lett volna legalább a mozgás -> elkerülhető lett volna a baleset, ráadásul az önvezető autókban elvileg jópár az emberi érzékelésnél jóval fejlettebb érzékelő dolgozik amiket nem befolyásolnak a fényviszonyok, de ezek szintén nem "látták" az áldozatot.

]{udarauszkasz 2018.04.15. 10:25:21

En mondjuk az ejszakai szelvedore vetitett hoterkepet, specko tolatokamerat a kamion poton, stb... elonyben reszesitenem.
Egy auto meg vagy legyen teljesen onvezeto, vagy abszolut ne. (Esetleg tempomat johet.) Meg az automata sebessegvaltast se birtak az evtizedek alatt egy ember szintjere fejleszteni. (bar ketsegtelenul komoly eredmenyeket ertek el vele.)

Atpat 2018.04.15. 10:46:27

A piacon nem kapható egyetlen level 4 autó sem jelenleg.
Ez is csak egy prototípus, amiből viszont van több gyártónak is, ne higgyük, hogy a Renault a csúcs.
Ahogy máskor is, itt is a keres, olvas, megért, és aztán ír "okosságot" lett volna a helyes. De nem, fontosabb volt ezt a "különleges" "szenzációt" gyorsan megosztani mindenkivel.

nniicckk 2018.04.15. 12:32:43

@A biztos utas: "100%-ban vajon mikor lehet rabizni magunkat ilyenekre?"

Szerintem 5-6 ev es elkeszul a biztosagos onvezeto auto. Elmeletben valamelyik laboratoriumban valoszinuleg mar most is meg van, csak azt meg bizonyitani kell par milliard kilometerrel.

nniicckk 2018.04.15. 12:41:57

@Medgar: "emberi érzékelésnél jóval fejlettebb érzékelő dolgozik amiket nem befolyásolnak a fényviszonyok, de ezek szintén nem "látták" az áldozatot"

Ezert nyilvanvalo. ott valami alapveto meghibasodas tortent, nem vezetestechnikai hiba. Teljesen tiszta szituacio volt, egyszeruen kizart, hogy a tobb fele radar ne latta volna.
Lehet hogy banalis kezelesi hiba tortent , valamit nem jol allitott be az auto "vezetoje", es ezert nem mukodott a rendszer.

A biztos utas 2018.04.16. 07:12:26

@Ken Adams79: Ijeszto dolgok ezek. Szerintem meg nem is tartunk ott, hogy amiatt legyen ijeszto, kit valaszt a szoftver (!) egy ilyen problemanal. A gond inkabb az, amikor nincs magyarazat, a gep siman gyilkol. Es utana meg nagy sajnalkozas van es nincs tettes. Mikor lesz eleg jo, ez a kerdes. Mikor mondjuk, hogy inkabb erre bizzuk magunkat, mint az emberekre? Barmelyikunk rokonat megoli, nem lesz megnyugtato, hogy "ez most csak egy kis hibaszazalek, ami belefer".

A biztos utas 2018.04.16. 07:15:04

@Botond Koller: Valoban elutotte volna minden ember. De nem egy olyan auto, amelyik kell, hogy lassa. Egyreszt az ejjellato, masreszt a hokamera. Mert ha ezek nem voltak, akkor hogy mehetett ki az utra? Ha meg voltak, miert nem mukodtek? Ha nem mukodnek, miert megy a kocsi?
A gepet teszem felelosse, embert nem hibaztatnek ezert. De ez nem ember volt.
Vagyis, egy ember, vagy tobb, akik programoztak es nem figyeltek erre oda. Vagy nem?

nniicckk 2018.04.17. 01:20:12

@A biztos utas: Ezek meg csak kiserletek, de ha elkeszul ezerszer biztonsagosabb lesz, mint az ember. Azert lesz jobb, mert nem fogja elkovetni az ember altal elkovetett banalis hibakat. Gyorshajtas , kovetesitavolsag be nem tartasa, zebra megkozelitese. Nem fog itassan , almosan, mobiltelefonalva vezetni. Nem fogja elvonni a figyelmet semmi sem, egy szazad masodpercre sem. Nem fogja figyelmen kivul hagyni a kozuti jelzeseket.
Es persze jobban lat ejszaka, vagy eros napsutesben, gyorsabban, pontosabban reagal, mint az ember.

A biztos utas 2018.04.17. 09:16:54

@nniicckk: En ugy tudom, hogy mar most is mukodik csomo olyan dolog, ami megse mukodott akkor, amikor meghalt legutobb az a no az uton, amikor elgazoltak. Szoval, ertem, hogy vannak fantasztikus dolgok, de tovabbra se latom, hogy meg lenne nevezve a felelos egy adott helyzetben, amikor gond van. Egy auto elgazol valakit, aztan a gyarto meg sajnalatat fejezi ki, jelenleg itt tartunk. Es nincs felelos. Ez szerintem nem oke. Hogy mit hoz a jovo, az nem tudhato, felek, hogy a megacegek megoldjak maguknak, hogy akkor is gyarthassak a veszelyes dolgokat, ha meg nem allunk ra keszen es ok se.

nniicckk 2018.04.18. 00:49:18

@A biztos utas: Persze, mar legalabb 10 eve rendelkezesre all minden technologia, ami az onvezeteshez kell, de azt ossze kell rakni egy jol mukodo hosszutavon uzembiztos rendszerre. Es ehhez meg sok teszt , tapasztalat szukseges. Szerintem tul koran kezdtek el az utcai teszteket. Elmeletben minden erzeklo hardver, es vezerlo szoftver meg van, de a komplett rendszer megbizhato mukodesetol meg messze vannak. Lemernem fogadni, hogy valami trivialis hiba tortent. Egy primitiv elektronikai meghibasodas, vagy egy nem kelloen strapabiro erzekelo serulese, vagy csak auto kezeloje valamit rosszul allitott be.

2018.04.18. 15:57:23

@Zsíros Bödön: az önvezető autóknak 5 fokozata van. Az enyém vagy 2-es vagy 3-as. Szóval tévedsz. Nézz utána, ez önvezető képesség, csak szarul működik...

2018.04.18. 16:11:19

@A biztos utas: Szerintem soha. Olyan, mint a fordítógép, egyre jobb, egyre jobb és tényleg egyre jobb (elismerem), de még mindig csinál bődületes hibákat.

2018.04.18. 16:13:46

@nniicckk: "Azert lesz jobb, mert nem fogja elkovetni az ember altal elkovetett banalis hibakat. "

Másfajta banális hibákat fog elkövetni.

A biztos utas 2018.04.20. 17:32:45

@nniicckk: Ijeszto nagyon a sunyitas, ami AZOTA is tart :(